پیش بینی می‌شود امسال از زمین‌های شالیزار‌های مازندران ۲۸۰ هزار تن برنج با کشت رتون و دوباره نشا برداشت شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حسین اسلامی مدیر جهادکشاورزی آمل با بیان اینکه امسال سطح کل برداشت و کشت اراضی شالیزاری آمل ۳۷ هزار و ۲۹۸ هکتار است، گفت: امسال با توجه به تجهیز اراضی ۶۰۰ هکتار باغات به زراعت اضافه شده که ۱۷.۷ درصد بوده است.

وی با تاکید براینکه سطح زیرکشت اراضی شالیزاری شهرستان مقام دوم استانی را به خود اختصاص داده است، افزود: این شهرستان برنج ۴.۵ میلیون ایرانی را تامین می‌کند.

اسلامی گفت: در اجرای طرح بیمه اراضی نیز ۶ هزا و ۱۵۰ هکتار اراضی صورت گرفته که ۳۰ درصد اراضی کشاورزی را شامل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی آمل با بیان اینکه در اجرای توزیع کود نیز در مرحله اول ۱۳ هزار تن انجام شد، افزود: خوشه‌دهی برنج نیز در سطح ۳۱ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی است که از این مقدار ۱۰۰ هکتار ارغام پرمحصول است.

وی با بیان اینکه آمل رتبه اول تولید گل و گیاهان زینتی در سطح و تولید استان را به خود اختصاص داده است گفت: سطح زیرکشت گل و گیاهان زینتی این شهرستان ۸.۱۷۴ هکتار، سطح گلخانه با پوشش و فضای بسته ۴.۸۹ هکتار و سطح کشت گل و گیاهان زینتی در فضای باز ۴.۸۵ هکتار است.

وی با بیان اینکه میزان تولید گل و گیاهان زینتی این شهرستان ۴.۷۶ میلیون شاخه، اصله، بوته و گلدان است، افزود: سطح زیرکشت گل و گیاهان در گلخانه‌های هیدروپونیک ۱۸ هزار مترمربع است که در حال ارتقاء به ۲۸ هزار مترمربع در زمینه تولیدگل آنتوریوم و رُز است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با اشاره به اینکه بیش از ۴۸ هکتار زمین‌های بایر و بلاکشت شخم و شیار و کشت شد گفت:با پیگیری مستمر کارشناسان امور اراضی این شهرستان به همه مالکین زمین‌های بلاکشت و بایر شناسایی شده در این شهرستان که بیش از ۱۷۷ هکتار است، تذکر و اخطار کتبی ارائه تا زمان مناسب و فرصت باقیمانده همه این زمین‌های زراعی به کشت محصولات کشاورزی اختصاص داده شود.

اسلامی افزود: برای شروع مبارزه با آفت ملخ و کانون کوبی مناطق آلوده و شناسایی شده ۲ اکیپ مجهز با تجهیزات و ملزومات و انواع سموم عملیات سمپاشی از تاریخ ۳۱ اردیبهشت شروع و تاکنون در دو منطقه پایین لاریجان و بالا لاریجان در سطح ۷۰ هکتار عملیات مبارزه شیمیائی انجام گرفته و همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اهمیت مکانیزاسیون در کشاورزی  افزود: در سال ۹۵ با تخصیص اعتبار به مبلغ ۵ میلیارد تومان در بخش مکانیزاسیون و جذب اعتباری به مبلغ ۱۳۶ میلیارد ریالی (۲۷۰ درصد) به تعداد ۳۴۷ نفر با تعداد ۱۳۴ دستگاه کمباین، تعداد ۹۳ دستگاه تراکتور، تعداد ۸۳ دستگاه تیلر، ۴ دستگاه ماشین نشاء کار چهار ردیفه، ۶ دستگاه ماشین نشاء کار ۶ ردیفه، یک دستگاه بیلر، تعداد ۱۶ دستگاه روتیواتور و سایر ماشین آلات و ادوات کشاورزی تحویل و توسط متقاضیان خریداری شد.

مدیر جهاد کشاورزی آمل گفت: ۱۷۶ شالیکوبی در سطح شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۲۶ واحد مدرن هستند و اگر هر ۵ واحد شالیکوبی موجود که قصد مدرن کردن به یک واحد مدرن را داشته باشند اعتبارات موجود است.

انتهای پیام/آ

برداشت برنج در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.